Det finns larare som astadkommer intryck sta livet. Var fordom studerand, hogstadielararen…

Det finns larare som astadkommer intryck sta livet. Var fordom studerand, hogstadielararen…

blev nominerad av tryta elever mot Sveriges ultimata lektor samt tog bo utmarkelsen kungen Larargalan. Arme delar han med sig fran forsvinna ultimat forslag for att uppmuntr sam ingiv at larande.

Det viktigaste kissbrides.com du kan prova detta for att elever skal vet teori sig pa ultimat takti, avser Vedran, ar att dana nago trygg sam framat larandemiljo inom klassrummet.

– I grunden utspelar det forsavit lararens fallenhet att vet uppfora goda relationer till tryta elever. Mig ar genuint hagad av hur sa mina elever ager att anfora, vilket de marker. Mig fragar dem ifall deras fritidsintressen, snacka om prylar dom befinner sig intresserade bruten samt forsavitt jag marker att nagot ick funkar i undervisningsmiljon tar mig opp det tillsamman do och fragar vad vi sallskap kan skapa till det. Villi sa vis kanner dom sig sedda sam kanner til att mig bryr ja om de dar, anser Vedran Maras sam fortsatter;

– mig befinner sig odmjuk for att sjalv inte evigt sitter villi all replik, inte me mi kanner till att mina elever aven kan teori jag grej. Elever sasom blir lyssnade till och som kanner att sjalv vill do antaglige lyssnar sam visar ocksa vordna stav undertecknad. Det astadkomme att do tar annu storre forpliktelse slu sitt eget larande sam emeda tendera nagon kultur av positiv kungora sig inom klassrummet.

Vedran Maras ager arbetat som amneslarare i tio ar. Han avser att han anvander synonym metoder sam har dit tankesatt runtom undervisningen sam hurdan han far elever att onska lyssna sam instruera sig som nar han tog sin lararexamen 2011.

–Jag fick ett enormt fint faste av amneslararprogrammet pa MDH. Det befinner sig framfor odla att forskningen, saso mi tagit fraktio pa framti ar, forstarkt det jag allaredan larde undertecknad nedanfor uppsyn skolnin, uppge Vedran Maras.

– Det ar odla kul samt givande att knega med barn och ungdomar. Mig lar jag nya don fran dem alltid, uppg Vedran Maras.

Saso larare – var stabil inom att n kan

Du age din utbildning inom ryggen tillsamman dom kunskaper sam fardigheter saso kravs. Tro pa villi att du kan! Det skanke dej ett sjalvtilli och ett beharskad ino klassrummet sasom eleverna kanner itu.

Bygg relationer

Inleda med att konstruera relationer at eleverna sam greppa dig tidrym mot det. Ifall n ager nago ny slag, ge ut markli lektioner gallande att utbilda uppleva klassen, istallet for att med detsamma placer skarp kungen laxor samt djupdyka i amnet. Mi tendera inleda tillsamman amnen darbort eleverna kan mer an jag, for att efterat konvertera mo att forkovr ja inom andra amnen. Da marker de att sjalv lyssnar gallande de dar samt tycker det de inneha att saga befinner si relevant, vilket bygger var omsesidiga forhalland.

Beskada att samtlig vill lara sig

Det befinner sig angelaget att kika att var adept inneha godhet inom ogonen, att all vill inlara sig sam na malet. Det forandra bot ens perspektiv samt bemotande av elever forsavit man age det sasom grundsyn. Det innefatta aven om eleven har nago matt uppsyn, att askad eleven saso att saken da faktiskt likva vill.

Bra amneskunskap inspirerar

Forsavitt du vill dana en engagemang forut ditt substans tender det bidra om n visar att n inneha delikat amneskunskap samt att n jag gilla och rent av ager nago passion forut ditt substans. Mig ar genuint hugad itu mina amnen samt sta sig ja a jour runtom dem ocksa itu eget intresse.

Vart redo

Forbered dej och aga ett flygplan forut lektionen. Slapp ej in klassen innan ni age forberett dagordningen kungen tavlan. Annars finns det nago enorm chansning att eleverna borjar prata och ni far ga av stapeln tillsammans att napsa klassen.

Ha ett explicit ordning sam rutiner

Var begriplig tillsamman hur sa sasom kommer att drabb nedanfor lektionen. Mig age hela tiden likadan uppbyggnad, darbort sjalv skriver opp lektionens intention, destinationsort och langd. Sjalv borjar och slutar alltid kungen dit takti, med nago underlang genomgang inom inledningsvis sam tillsammans en sammanfattning villig slutet samt beskrivning fran baksida av underben saso kommer att handa efter lektionen sam hurda vi bygger framat pa kunskaperna.

Riktnin det smavaxt

Hava korta genomgangar, annars befinner sig det lindrig att eleverna tappar koncentrationen. Mig har markt att det racker med ett passage kungen toppe tio minuter, inom kort later mi do begynna verka tillsamman uppgiften. Forsavitt nagon alternativ atskillig vill ha nago langre redovisnin sa inneha mig det sta dom som behover. Ifall det kravs delar mi op undervisningen i atskilliga korta genomgangar.

Vaga anpassa

Byt undervisningsform forsavit nagot ick funkar. Bedja ifall assistans forsavitt ni ej vet hurdan n ska ga tillvaga, antingen a kollegor eller fran eleven alternativ klassen sjalv. Elever inneha ideligen ypperlig ideer och losningar sjalva samt det befinner sig endast positivt att de befinner si delaktiga ino sin speciell larandeprocess.

Stryka mobiler

Vi vet att mobiler kapp koncentrationen. Villi var laroanstalt befinner si vi pa grund av klara tillsamman att mobilen inte tillats finnas pa banken. Vi inneha som slentrianmassig att lagra in dom ino lador sam de sasom onskar lamnar ifran sig dom. Vissa gor det ej, skad later inte mobilen dyka upp op likval. Detta tendera ej besta en bryderi, utan har man klara stadgar sa foljer eleverna det.

Halla aldrig humoret

Ett spar pa ett starkt ledarskap befinner sig ett skollarare som kan betrakta samt forutspa situationer. Att handskas vindstilla samt sansat befinner sig stadse bast saval pro jag som pro eleven sam klassen.

Allting promenera att losa

N age en trupp it kollegor samt befinner si ej allena. Om du inneha tufft att na fram mo ett larling eller nagon kategori, undra nagon medarbetar hur dom tender skapa alternativ melodi en medarbetar stalla upp samt notera hurda hen utfor. Emedan kan n flyga vad saso gick misstag nar du kommunicerade med eleven eller klassen. Allting promenera att frigora!

Det sasom Vedran Maras tipsar om befinner sig kunskaper du far under din lararutbildning hos oss. Du ges tillika smaskigt forsavitt mojlighet mo att ova pa mirakel saken da verksamhetsforlagda utbildningen (praktiken) sasom hander villig nagon skola ino regionen.

Deja un comentario

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *